Köpvillkor

Priser

Samtliga priser på www.sportapotek.se anges i Svenska kronor (SEK) inklusive moms. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställningen görs. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser, text- och bildfel. Vi förbehåller oss rätten att ersätta beställda artiklar med likvärdiga artiklar om vi anser att leveranstiden kan förkortas. Vi levererar fraktfritt inom Sverige vid beställningar över 300kr. Vid lägre belopp tillkommer en fraktavgift. Moms för livsmedel är 12 % och för frakt 25 %.

Ångerrätt

Enligt svensk lag gäller 14 dagars öppet köp vid distans- och hemförsäljning. Ångrar du ditt köp inom dessa 14 dagar ber vi dig att först kontakta kundtjänst på telefon 0735-248801, vardagar 09.00 - 16.00 eller via e-post på adressen kundtjanst@sportapotek.se och sedan returnera varorna i väsentligen oförändrat skick. Observera att vi inte löser ut mot postförskott. Du får själv stå för fraktkostnaden om du skulle ångra ditt köp.

Enligt konsumentköplagen (kkL) har konsumenter två veckors ångerrätt. Företag som beställer lyder under köplagen och har ingen ångerrätt.

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar från det DU mottagit varan. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig.

Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.

När du utnyttjar din ångerrätt ska du sända tillbaka varan till oss, enligt våra rutiner för returer. Om du skickar tillbaka varorna utanför våra rutiner t.ex. om vi ej har godkänd din retur eller om du ej har anmält din retur etc. så kommer returen ej godkännas. Inom 14 dagar kommer varorna ifrån returen kasseras och inga pengar kommer återbetalas.

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt (reklamation) eller om vi har packat fel (kontakta oss på kundtjänst).

Returer kan skickas med Posten, Schenker och DHL antingen som företagspaket eller privpak. Returer får ej skickas mot Postförskott/REK (då hämtas de ej ut, ingår ej i våra rutiner).

När du utnyttjar din ångerrätt/returrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte installera eller använda varan och i förekommande fall ej bryta förpackningen. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Reklamation

Om en vara är felaktig, defekt eller har en dold transportskada (Synliga transportskador anmäles direkt till utlämningsstället vid mottagandet av varan/paketet). Nutricon Holding Sweden AB följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuella tillkommande fraktkostnader i samband med detta bekostas av oss. Vill du häva ditt köp återbetalar vi eventuell förskottsbetalning inom 30 dagar.

Detta gäller oavsett omständighet. En defekt vara får aldrig kasseras utan godkännande från personal hos www.sportapotek.se. Om varan kasseras utan godkännande godkänns inte reklamationen. Gäller oavsett omständigheter.

Vid en reklamation där returetikett erhållits med ersättningsvaran eller utskickad separat måste den defekta varan skickas tillbaka inom skälig tid (max 30 dagar ifall inget annat avtalats) från de att kund mottagit ersättningsvaran annars kommer varan debiteras efter påminnelse skickats ut via mail.

Dolda transportskador och eventuella felskick ska anmälas till oss senast inom 10 arbetsdagar från det att ni har mottagit era varor. Det är kundens ansvar att kontrollera levererade varor så att mottagen leverans är korrekt och intakt. Om ni mottagit en felaktigt vara eller en vara med en dold transportskada får denna inte installeras, detta ska anmälas direkt till oss på kundtjanst@sportapotek.se .Varan ska returneras eller bytas ut till oss i nyskick, i annat fall godkänns inte reklamationen. Detta gäller oavsett omständigheter.

Återbetalningsskyldighet

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller meddelandet om att du ångrat dig/reklamerat produkten. Vi står ej för returfraktskostnaderna när du sänder tillbaka varan.

Vi ersätter inga kostnader för arbete som erfodrats för att byta ut den defekta produkten.

Om du avser att returnera varor till oss, måste Ni följa vissa rutiner.

Därför gäller som följer:

Returanmälan skickas via Returnera

 

Om du vill nyttja din ångerrätt/returrätt så ber vi dig följa de returanvisningar som finns på våran hemsida.

När er returanmälan är handlagd, kontaktar vi er via mail med en returblankett. Denna skall fyllas i och bifogas, tillsammans med en kopia på följesedel, med returnerade varor.

När vi mottagit och hanterat din retur krediterar vi pengarna för returnerade varor till angivet konto.

Returblankett, med tillhörande diarienummer, skall medfölja returen annars godkänns inte returen.

OBS! Ni kan inte göra avdrag vid inbetalning, eftersom vi har ett annat företag som sköter faktureringen till oss. All slags återbetalning sker från oss. Ej heller kan eventuella avdrag förväntas överföras till annan order eller liknande, all hantering sker separat och kan inte beblandas.

Det är viktigt att ni följer dessa rutiner så att fel kan undvikas!

Betalsätt

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du ska välja det som passar dig bäst. I samarbete med Klarnas betallösning Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning med VISA eller Mastercard samt betalning via internetbank.

Faktura

Om du väljer betalning mot faktura kan en kreditprövning komma att göras. Fakturan skickas via e-post i samband med att ordern skickas från vårt lager och har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad eller utebliven betalning kommer dröjsmålsränta med motsvarande 24% plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta samt 60 kr påminnelseavgift att utgå.

Delbetalning

Vid delbetalning med Klarna konto så kan du själv välja hur mycket du vill betala varje månad. En kreditprövning kommer att göras av Klarna. Kortbetalning Vid kontokortsbetalning reserveras pengarna direkt vid orderläggning och dras från kontot vid leveranstillfället.

Direktbetalning via internetbank

Vid direktbetalning via internetbank dras pengarna från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen (dvs. vid orderläggning). Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice eller ring dem på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor, se ”Hitta din faktura” på startsidan. Mer information och fullständiga villkor för Klarna Checkout återfinner du här. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor.

Betalning med Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Ni kan inte göra avdrag vid inbetalning, eftersom vi har ett annat företag som sköter faktureringen till oss. All slags återbetalning sker från oss. Ej heller kan eventuella avdrag förväntas överföras till annan order eller liknande, all hantering sker separat och kan inte beblandas. Det är viktigt att ni följer dessa rutiner så att fel kan undvikas!

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarna Checkout Användarvillkor

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning

För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Användning, PIN-kod

Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du e-handlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod.

Försäkran

Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande. Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.

Missbruk

Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter

Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

a. Kontaktinformation - namn, adress, e-postadress, telefonnummer m m

b. Personnummer

c. Betalningsinformation - kortnummer, fakturainformation m m

d. Finansiell information - t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)

e. Artikelinformation -  uppgifter avseende de köp du gör

f. Historisk information - uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m

g. Information om din dator/enhet - IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m

h. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES-området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på personuppgiftsombud@klarna.com. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

Cookies

Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Information om cookies för närmare information om hur Klarna använder cookies. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.

Ändring, tillägg och övriga tjänster

Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst vilkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.

Länkar till eller från andra webbplaster

Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.

Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister

Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna Checkout. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.

Uppsägning

Rätten för dig att använda Klarna Checkout kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan. Klarna Checkout Användarvillkor 1.313 maj, 2013 Har ni fakturafrågor, ring 08-120 120 00.

Personuppgifter

Vi lagrar dina uppgifter i vårt kundregister vid beställning av vara. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen och för marknadsföringsändamål av Nutricon Holding Sweden AB. Du kan när som helst begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om du inte vill att uppgifter ska användas för direktmarknadsföring.

Cookies

Nutricon Holding Sweden AB använder sig av cookies för att underlätta och förbättra ditt besök på webbplatsen. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Vi använder cookies för att förenkla din upplevelse som användare och inte för att lagra information i syfte att registrera ditt beteende, eller i något annat syfte som skulle kunna hota din integritet eller säkerhet. Om du stänger av dina cookies kan vi inte garantera att våra tjänster fungerar och det är inte möjligt att beställa varor från www.sportapotek.se.

Frakt

Varorna skickas med post eller bud och levereras antingen hem till dig eller till av posten anvisat serviceställe. Vi levererar endast inom Sverige.

Leveranser/Leveranstid

Vi levererar från vårt lager 1-5 arbetsdagar efter det att vi mottagit/registrerat din beställning. Vi levererar alla varor du beställt i sampakaterad leverans.

Transportbolaget behöver 1-3 arbetsdagar för att distribuera paketet till ombudet. I de fall varan är restnoterad eller måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara längre. Detta anges av de arbetsdagar av inleveranstid angivet lagersaldot, de är de dagar vår leverantör gett som leveranslöfte, vår inleveranstid. Kundens beställning skickas när alla varor finns i lager om inget annat anges utav kunden. I sällsynta fall kan varor även från leverantör vara restnoterade, detta åtgärdas vartefterhand och skulle artikeln ha utgått, kontaktar vi dig som kund för att komma överens om vidare åtgärder.

Notera att alla våra leveranstider är utskrivna i arbetsdagar.

Vid leverans av gods som är skrymmande eller tyngre än vad Posten eller Schenker accepterar kommer godset att skickas med Schenker Hempaket alterntivt Schenker Företagspaket. Detta kan ta något längre tid än 1-3 dagar på vissa orter i Sverige.

Det är kundens ansvar att tillse att varorna är levererade innan arbete påbörjas, vi påtar oss inget ansvar för stillestånd m.m.

Alla leveranser sker med förvald leverantör, vanligtvis Schenker. Det är köparens ansvar att tillse att adressen, e-post och mobilnummer som användes vid beställningen är rätt, samt att tillse att leveransen hämtas ut hos det ombud transportören nyttjar.

Leverans sker endast inom Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Outlösta paket

För paket som inte löses ut på uthämtningsplats efter 14 dagars liggtid hos Posten eller Schenker förbehåller sig www.sportapotek.se rätten att debitera 300kr inkl.moms eller vadhelst kostnaden för all eventuell frakt och hantering i ärendet, kan komma att uppgå till.

Vid leverans med Schenker Privpak Hem så förbehåller sig www.sportapotek.se rätten att returnera paket ifrån Schenker om paketet ej lämnas ut mot avisering inom 3 arbetsdagar.

Reservationer

Vi reserverar oss mot felaktigheter i innehållet på www.sportapotek.se, slutförsäljning av produkter samt förseningar hos Posten eller budföretaget.

Se även Konsumentverket - Distansavtalslagen & E-handel.

Information om Cookies

Version 1, 25 juli 2003.

1. LAG OM ELEKTRONISK KOMMUNIKATION

Från den 25 juli 2003 gäller lagen om elektronisk kommunikation. Enligt den lagen ska den som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning. En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats. Denna textfil läggs på webbanvändarens dator.

2. TVÅ TYPER AV COOKIES

Det finns två typer av cookies - permanenta och temporära. I www.sportapotek.se butik används dessa två typer av cookies: Temporära cookies (sessionscookies) används för att hålla reda på när en kund är inloggad eller vilket visningsläge/språk/valuta som kunden valt. Denna cookie raderas när du stänger din webbläsare.

Permanent cookie används till att hämta innehåll i kundvagnen så att du inte behöver logga in för att se vad du tidigare lagt i vagnen.

Den som inte accepterar användandet av cookies kan ändra inställningar i sin webbläsare så att den inte tillåter cookies.

3. POST- OCH TELESTYRELSEN

Allmän information om cookies och den nya lagen om elektronisk kommunikation finns på Post- och telestyrelsens webbplats.